Openminded?

Lo studio della salute e del suo mantenimento non procede come un’autostrada o una ferrovia. Ricorda molto più da vicino una rete di stradine di campagna, di quelle che corrono tortuose sugli argini e si intersecano disorientando viaggiatori sprovvisti di cartine o navigatori. Scegliere la via giusta è il risultato della corretta combinazione di scelte: un bivio mancato, una decisione sbagliata, un consiglio mal dato possono far smarrire la rotta. L’approccio a salute e malattia, specie nella zona grigia del benessere, può risultare assai simile; non solo la competenza ma anche l’elasticità di chi offre consiglio (anche di chi lo riceve, in verità) è fondamentale. Occorre essere preparati, ma anche avere mente aperta nel capire fin dove ci si può spingere e come. Evitare preconcetti, non sclerotizzarsi su una posizione, approcciarsi al problema con mente aperta e spirito critico, non farsi ingannare dalla prima indicazione positiva. Si tratta di piccoli numeri (lo studio è fatto su soli 100 studenti) ma le indicazioni che emergono da questo studio australiano mostrano l’importanza dell’attitudine, dell’approccio mentale ad una professione che non può permettersi di rinunciare all’aggiornamento.

Complementary Medicine Training Provides Health Professionals With Balance, Not Bias, Survey Suggests

ScienceDaily (Dec. 10, 2007) — Complementary and alternative medicines (CAM) training for students in the health professions improves their ability to provide balanced, evidence-based advice to patients. Dr Evelin Tiralongo, a lecturer in Griffith University’s School of Pharmacy, has found CAM education integrated into the pharmacy curriculum rationalised rather than marginalised students’ attitudes. “A survey and interviews of more than 100 pharmacy students in second, third and fourth years at Griffith found that students with a more positive attitude to CAM at the start of their degree changed to a more careful assessment of CAM therapy, whereas students with a more negative attitude at first, realised that some CAM therapies are based on significant evidence,” she said. “We found that CAM education encouraged students to look for evidence of effectiveness, evaluate that evidence, and then make informed decisions in the best interests of their patients,” she said. Overall 96 per cent of pharmacy students believed they need to be equipped to advise patients about CAM and 90 percent said it should therefore be a core part of their education. Dr Tiralongo said CAM education should be integrated into the core teaching curricula for pharmacy, nursing and medical students around the country. “Health professionals have a responsibility to understand CAM, given that more than half of the population already use herbal medicines, vitamins and minerals, and therapies such as acupuncture. ” “Our National Medicines Policy for example covers prescription and non-prescription medicines as well as complementary medicines.” “Given pharmacists’ ethical and legal responsibility to counsel patients on medicines they supply, we need to ensure graduates have a reasonable knowledge of CAM and the ability to finding the best options for patient care.” Griffith University (2007, December 10). 

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